Navigasjon

A/S Norske Shell
Pronav
Sharp Stavanger

Nordsjø tar kysten med storm.

Skrevet av Rolf C. Bergheim
søndag 15. juli 2012 16:04

thumb IMG 3480Nordsjø med sine 10 glade seilere startet på turen sin fra Sjøbadet i 8tiden fredagskveld. Men dårligere vær meldt utover lørdags kvelden var det et poeng å komme seg så langt som muligt før vi stoppet opp.

Vi fikk en fantastisk fin tur ut og rundt Tungenes på flatt hav, rundet og satt kursen sørover.

IMG 7106I det vi lå ved siden av Kolnesholmane sør for Tananger og skulle sette kurs ut og rundt lysbøyen ved Jærens Rev så ble det overhørt et MAYDAY på kanal 16. En liten 27 fots motorbåt meldte om motorproblemer mellom Egersund og Tananger, føreren av båten meldt om at de lå 300m fra land men de klarte ikke å lese opp GPS posisjonen sin.

Nordsjø meldte fra til Rogaland Radio om at vi var i området på vei sørover og at de kunne følge oss på AIS'en dersom det var behov for vår assistanse. Etter mye frem og tilbake klarte de å plassere båten Nord for Revetangen og vi ble bedt om å ta en avstikker inn i bukten for å se om vi fant dem.

IMG 3462

Etter en god stund fant vi en båt liggende nærme land nokså tett opp til land faktisk, vi satte slepper i han rundt 200m fra land Nord-Vest for Revetangen. Ifølge plotteren vår hadde vi rundt 5m vann under oss helt her inne. Så da la vi kursen ut i havet mot sør med lettbåten på slepp, redningsskjøta fra Egersund var kalt ut og ville møtte oss ute i havet for å ta over sleppet å dra han til land. Etter en liten time fikk vi kontakt med Henry Von Koss i havet og de med seg båten nordover til Tananger.

Etter hel del spenning og mye som skjedde så var alle mann alle på dekk for å få med seg hva som skjedde, men det tok ikke lang tid før alle utenom vaktlaget på dekk lå å sov igjen =).

IMG 3484

Vi forsatte turen videre sørover om en litt forsinket men med gode erfaringer og ny lærdom. Turen videre gikk roligt for seg, vi gikk for motor og vaktlagene byttet på å navigere/jobbe/sove. Når vi lå utenfor Lista i 9tiden på morgenen å skipperen lurte på om de på dekk var lei nå så kunne vi ta turen inn til Farsund for å stoppe der noen timer. Da vi fikk jeg bare et overrasket blikk tilbake og svaret "Hvorfor skal vi det?, der er jo sol her ute nå. Kan vi ikke gå videre?" Joda det kunne vi gjerne, så da ble kursen lagt om videre sørover.

Da ble det motorgange videre siden vinden enda var helt fraværende men med god sol så gjorde ikke det så mye, innen vi kom til Lindesnes så var de første tegnene på solbrenthet dukket opp. Så da passet det godt at Cecilie hadde organisert en is levering. I det vi hadde kommet rundt Lindesnes så dukket familien Ness opp i båten sin med is til mannskapet som ble tatt imot med stor iver =).

Deretter la vi turen innover mot Mandal for å kunne teste fortøyningskunnskapene, vi ankom Mandal i 15 tiden nesten 20 timer etter avreise fra Sandnes. Her ble det anledning til å handle litt og dusje for de som følte for dette.

Idag Søndag har vi tatt det roligt, en litt sen frokost med avreise fra Mandal rundt klokken 13 så har vi nå kursen mot Terneviga og 7. Kristiansand Sjø sin havn.