Navigasjon

Tredalen

Skrevet av Ragnar Lura
fredag 02. juli 2010 08:48

TredalenNå sitter vi her i Tredalen på Hvaler og nærmer oss leir.

Vi startet sist onsdag fra Sandnes, da gikk vi direkte til Farsund. Når vi ankom 06:30 var de fleste klar for noen timer ekstra med soving. Ingvar hadde ikke stilt med de 2 kakene han hadde lovet Ragnar og Morten, så stemningen om bord var litt amper denne morningen. Mari gløttet også til med halvsure toner når kaffen ble servert kl 0800 før vi la oss til å sove.Yell

Utpå torsdagen gløttet vi alle til, og fikk handlet inn litt mat. Vi dorget innover mot Grønnsfjorden, og Mari fikk en makrell. Vi la oss opp utfor hytten til Watne familien, badet, og ventet på Nordsjø og Rokkflu som ankom fra Egersund/Nesvåg.

Fredag heiste vi seil i enden av Grønnsfjorden, seilte forbi Lindesnes og hadde platt lens gjennom hele Mandal/Tregde-området. I Olavssundet var det mye vind så vi trakk inn til Bragdøya der sjøspeiderleiren i 2002 ble avholdt. Der møtte vi også gjengen fra Tananger.

Lørdag var det bunkring, shopping i Kr.Sand som sto på programmet før vi skulle ha åpningsgrilling i Terneviga på kvelden. Ett flott arrangement for alle, og det var god stemning mellom båtene. Vi kunne telle hele 17 båter ved avreise.

Søndag var det flaggheis på båtene og seiling østover, båtene over 40 fot stoppet på Randøya der det planlegges neste sjøspeiderleir. Vi fikk velge mellom guidet leirplanopplegg, eller en tur i grottene i fjellet. Her burde Ole Christian lært at det var lurt med sko når vi går inni huler, da han slo storetåa hardt i en stein. Men med litt rensking gikk det bedre. Tord ødela også badeballen til Mari denne dagen. Vi seilte gjennom Blindleia, hadde ”mann over bord” øvelse i Lillesand før vi ankom Grimstad der vi fikk plass helt inders i vågen. Det mønstret også på 4 jenter fra Flekkerøya som seiler med oss mot Tempus.

Mandag handlet vi før vi heiste seil og seilte mot Arendal. De stakkars jentene fra Flekkerøya måtte lære seg vaktordningssystemet om bord, og lærte fort hvordan rutinene var om bord i en Sandnesbåt. Vi prøvde og legge til for seil i Arendal, men ble avbrutt av mye strøm, etter is-stoppet seilte vi ut Trommøysund og badet bak båten. Karoline ble ”kastet på vann.” Kveldens siste stopp var Lyngør, der vi fortøyde i uthavn utforbi.

Tirsdag startet med frokost og 6 liter is ut Lyngør, vi seilte via portør, var innom Kragerø, og besøkte hytten til Sigurd Moe, en flott plass med varmt badevann som ble aktivt brukt av speiderne. Vi heiste igjen seil og satte kurs mot Langesund der vi ble møtt av lokale speidere.

Onsdag handlet vi før vi satte seil mot Tønsbergområdet, Gåsøykalven. Vi hadde en sjapp stopp i Stavern der iskøen var kjempelang, og selvfølgelig tom for is når vi kom frem. Vi badet bak båten, og hadde som vanlig vannkrig med de faste båtene før vi fortøyde og hadde slåballkonkurranse på kaien.

Torsdag har vi hatt 2 timer på en lokal Kiwibutikk i Vrengen der lokalfolket sto med store øyne når vi fortøyde 19 båter på 2 flytebrygger laget for 20 fots joller. Men mat ble handlet, vi hadde god fiskesuppe på dekk før vi krysset Oslofjorden for seil og la oss i Tredalen som er et t av NSF’s leirsteder.

Ved skrivende stund har vi akkurat hatt borsdagssang for Trine som fuller 14 år i dag. Dagene har vært flotte med kanonvær og medvind hver dag, det er mange år siden det er seilt så mye på ett tokt som i år. Noe som passer oss kjempebra!

Vi har også spist MYE god mat, for det er viktig når vi er på speidertur! Nå er det Sverige i morgen, leirinnrykk lørdag. Og alle er klar for en uke med leir og moro!Cool

Alle om bord har skrevet en setning hver om turen: