Navigasjon

Første referat fra Englandstoktet

Skrevet av Karoline Sliper
torsdag 12. juli 2007 02:05

Første referat fra Englandstoktet er klar, husk å følge med på mmsblogg, der flere nyebilder dukker opp hver dag! mmsblog_00128_01

Den utrolige reisen mot England startet i Tananger havn. Jeg var veldig spent, fordi jeg hadde bare sett Ternen utenifra da vi stupte fra Ternens ”stupebrett”. Jeg hadde ingen anelse hvordan det sto til inni båten. Jeg hadde hørt mange rykter om at denne båten v....

....var kanskje ikke så ryddete og ordentlig som Nordsjø. Derfor var jeg forberedt på å bruke hele døgnet fra Tananger til Kristiansand på rydding og vasking. Bergenserne møtte meg med et glis rundt munnen, og en vaskeklut i hånden. Båten innvendig var ”nesten” ryddig, så jeg trengte ikke å røre en finger annet enn å legge tingene inni lugaren jeg og Cathrine delte. Da jeg så de store og brede sengene ble smilet enda større, og plutselig fant jeg ut at dette kom til å bli det beste toktet noen sinne! Ingen kunne ta fra meg den gleden!

Når Cathrine kom, og vi hadde ordnet oss til på luksus lugaren vår, ble vi med Hege og kjøpte forsyninger til de tre kommende dagene. Når skipperen vår, Morten, kom omsider, laget vi egg og bacon. Så var det på tide å ta alle fortøyninger av, opp med fendrene, vinke til de som sto på kaien, og fare ut til det åpne hav. Vaktlistene ble satt opp, og starten på jamboree toktet!

Dag to seilte jeg og Patrick inn. Følelsen for at vi virkelig var på tokt, innså jeg rundt tre tiden på natten, da solen sto opp fra sin søvn og viste seg litt over havdyna si. Da vi var med Sjernøy bro, var båten for høy. Vi prøvde allikevel, men dessverre så hadde kartet rett, og vi måtte rundt og inn en annen vei. Vi ankom Kristiansand ved ettermiddags tider, og traff alle de fem andre seilbåtene vi skulle ta følge med. Vi fikk grillmat oppe i Kristiansand speiderhus, og etterpå snakket vi med alle sammen og koste oss. Vi fikk til og med en dyrepark is! Været skulle komme opp i sterk kuling den tredje dagen, så skipperne bestemte seg for å ta en liten seiltur til Lyngør. Seilene på Ternen ble byttet til noen helt nye seil, så vi var 100% klar. Senere la vi oss, og gjorde oss klare til seiling mot øst.

Dag tre sto alle i Ternen opp til flaggheis, og sang for høy hals. Vi fikset alt, og så klar til å seile som sangen ”I am sailing”. Følelsen av å seile er alltid herlig, men når du seiler fortere enn de fem seilbåtene du ska ta følge med, blir du i en hoppende glad stemning! Vi slo ikke Thranen, men vi kunne ikke slå alle den første dagen!? Vi seilte langt om lenge og lenger enn langt, og etter en liten do og ispause på Arendal, ankom utsiden av Lyngør. Der sto mannskapet i Thranen og ventet på oss som noen paparazzier på holmen. Det var noe som ikke stemte helt, en båt som manglet. Etter litt grubling forsto vi at Havbraat var borte vekk. Thranen kalte dem opp på VHFen og så hørte vi en litt lei person i andre enden som sa at de hadde trodd vi skulle en annen plass, så de hadde kjørt ganske langt vekk fra der vi opprinnelig skulle møtes. Havbraat la seg der de hadde komt, mens resten la seg ned utenfor Lyngør.

Jarle hadde bursdag i dag, så han fikk en nydelig skive kake( det var fordi vi ikke visste han hadde bursdag før det var for sent). Skivekaken bestod av skiver satt opp som et tårn med noen agurk stjerner på toppen.

Dag fire sto vi opp halv syv, sang flaggsangen så høyt som mulig, og tøffet av gårde til seilmakeren på Lyngør. Jeg, Cathrine og Jarle kjøpet inn mer forsyninger, og så var vi klar til å dra som en sang sier ”ut mot haveet!” til Danmark. Vaktlistene ble fulgt, og vi tok livet med ro. Det var store bølger, og noen ble syke, men ingen krabbe ble matet fra denne båten Laughing. Rundt fem seks om natten, ankom vi Læsø med over halvparten av mannskapet i drømmeland.

Dag fem var tid for dusjing, vasking av klær, og sykkeltur. Klokken tolv leide vi hver sin rosa sykkel med tre gir, og syklet mot Læsø saltsyderi. Det var bokstavligtalt helt ben vei, så vi trokket av sted og koste oss. vi fant veien, så etter en halv time venting, fikk vi lære hvordan det utrolige supersaltet ble laget. Ikke mange fikk med seg det den danske mannen snakket om, men vi sa alt vi hadde forstått til hverandre, og forsto bedre hva han prøvde å si. Etter litt salt-shopping og prøvesmaking av salt, syklet vi til en butikk. Der kjøpte mange seg hver sin is, og vi syklet like glade tilbake til havnen. Jeg og Cathrine laget en utrolig smakfull mat, nemlig biff og fløtegratinerte ”kartofler” som de sier i Danmark. Jeg og Cathrine har laget en tradisjon nå, som innebærer å kjøpe Læsøs beste is. Nemlig: 5 valgfrie kuler, jordbær guff, kokosbolle, softis og kjeks. Denne fabelaktige isen kostet bare 35 danske kroner! Vi hadde denne isen for tre år siden, da vi var på tokt mot Abenraa i Danmark.  Vi la oss sprudlende glade i seng, og gledet oss til å begynne å starte turen videre til Grenaa kl. 4 om natten.

Dag Seks sto vi fortumla opp klokken åtte om morningen. Det største spørsmålet vårt i hode på det tidspunktet var: ”Hvor er vi?, skulle ikke vi stå opp fire om natta da?”. Svaret på det var: Skipperne hadde bestemt seg for å komme oss av gårde ti om morgenen i stedet, så vi spiste frokost på Læsø, og kjørte videre i ti-tiden. Vi laget tomatsuppe og makaroni og vi hadde en utrolig dessert! Patrick hadde nemlig bursdag i dag, så vi laget en kake med lys til ham. Nå er altså Patrick 15 år, og kan endelig se filmen med femtenårs aldersgrense lovlig J Jarle hadde ikke fått kake på sin bursdag (hvis du ser bort ifra skive-kaken jeg lagde ved å sette skiver opp som et tårn). Det var mot vind med oss i dag, så vi ankom Grenaa akkurat klokken 22:20.

Dette var turen så langt, det gode været uten regn har tittet av og til på oss, men regnet har nok fulgt oss trofast.