
Oslojolle er en klinkbygget seiljolle på 18 fot. Den ble konstruert av Erling L. Kristofersen før krigen. Båten ble opprinnelig bygget helt åpen. Senere ble den også bygget med dekk.
Båten fører fokk og storseil. Kjølen er av jern og utformet som svingkjøl. I sin første versjon var båten luggerrigget. Senere kom 7,5m2 og 9m2 bermudarigg. Med den største riggen er båten noe overrigget. Båten er relativt smal og derved rank. I en periode fra 1950-70 var dette en meget populær hyttebåt, særlig i Oslofjorden og på Sørlandet.
Båten ble i perioden 1963 -1994 også produsert i glassfiber av Sverre Westermoen Båtbyggeri på Sørlandet. Westermoen fikk i 1965 utmerkelsen «Merket for God Design» for 9m2 Oslojolle i plast. Den første plastversjonen var lik med trebåten med dekk. Her var det åpent under fordekk og akterdekk, noe som gjorde det mulig å seile tur. Senere laget Westermoen en dobbelskrogversjon. Her var det en åpen cockpit, men ingen tilgang inn under dekk. All bagasje må dermed ligge mellom beina på mannskapet.
Tekniske data (1994) |
Type: |
Seilbåt |
Lengde: |
550 cm |
Materiale: |
Plast |
Lengde: |
18 fot |
Største motor: |
6 HK |
Bredde: |
155 cm |
Minste motor: |
2 HK |
Vekt ca: |
210 kg |
I produksjon: |
Nei |
Farge skrog: |
Gul |
Motortyper: |
Utenbords |
Seil areal |
9 kvm |
|